به گفته وي، بر اساس ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل عمومي مديريت بار و مسافر در شهرها و حومه آنها بر عهده شهرداري است که عليرغم تصويب آييننامه اجرايي اين بند، هنوز شهرداري تهران آنرا اجرا نکرده است. به گفته وي اين ماده تاکيد بر مديريت بار و مسافر دارد نه مالکيت آن.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور با اشاره به اينکه دولت هماکنون اتوبوس و تاکسي مورد نياز را در کشور تامين کرده و اختصاص ميدهد افزود: آنچه رييسجمهوري به آن اشاره کردهاند عهده گيري تامين و توسعه مترو بوده و بهرهبرداري آن را در اختيار شهرداري قرار ميدهيم.
وي با اشاره به اينکه کل متروهاي کشور زير نظر شرکت مادر تخصصي قطار شهري هستند گفت: دولت قصد دارد مديريت کلان و تامين مترو را بر عهده گيرد و اين امر تحت مديريت شرکت مادر تخصصي قطار شهري انجام خواهد شد.
او تاکيد کرد: مديريت ساخت و تامين مترو بر عهده دولت و شهرداري بهرهبردار خواهد بود. وي با اشاره به اصل 44 قانون اساسي و اشکالات مطرح شده در اين خصوص در زمينه مترو تهران به ايسنا گفت: شهرداري يک دستگاه عمومي است نه بخش خصوصي پس تفاوتي نميکند مترو تهران در اختيار شرکت مادر تخصصي قطار شهري باشد يا در اختيار شهرداري تهران؛ چرا که هماکنون هم مترو تهران در اختيار بخش خصوصي نيست.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور خاطرنشان کرد: دولت در نظر دارد با استفاده از سرمايهگذاري بخش خصوصي نسبت به توسعه مترو اقدام کند. وي در عين حال تاکيد کرد: دولت روي فرد خاصي حرف ندارد و مشکل دولت در زمينه مترو تهران بر روي سيستم مديريتي آن است، چرا که دولت معتقد است شکل کنوني ناکارآمد بوده و بايد هرچه سريعتر تغييرات اساسي در مترو تهران در جهت افزايش بهرهوري صورت گيرد.
نظر دولت مديريت ساخت است
دبير شوراي عالي ترافيک نيز با اشاره به نظر احمدي نژاد در مورد دخالت مستقيم دولت در مديريت مترو، گفت: ورود دولت به بحث مترو از طريق مجلس و شوراي شهر امکانپذير است.
لطفيزاده با تاکيد بر اين که برداشت من از صحبتهاي احمدي نژاد، ورود دولت به موضوع مديريت ساخت قطار شهري در تهران است، افزود: علت دخالت احمدي نژاد در مديريت مترو راندمان پايين ساخت مترو در چند سال گذشته است. وي اضافه کرد: دولت در مقابل حجم اعتباراتي که در چند سال اخير به مترو اختصاص داده، جوابي دريافت نکرده است و بايد پرسيد آيا اين پولها بالاخره هزينه شده و يا فقط دولت پول پرداخت کرده است.
لطفيزاده خاطر نشان کرد: دولت در چند سال اخير حدود 630 ميليارد تومان اعتبار نقدي براي مترو پرداخت کرده است، شهرداري تهران به اذعان خود تاکيد دارد که سال گذشته و امسال هر کدام به صورت جداگانه 600 ميليارد تومان پرداخت کرده است و به اين ترتيب رقمي حدود يکهزار و 400 ميليارد تومان تاکنون براي مترو در اين چند سال اخير پرداخت شده است و با وجود رقم اعلام شده از سوي مدير عامل متروي تهران در مورد ساخت هر کيلومتر مترو به همراه ناوگان با حدود 40 ميليارد تومان در حال حاضر بايد حداقل 35 کيلومتر مترو ساخته ميشد.
دبير شوراي عالي ترافيک تصريح کرد: تنها راهکار دخالت رييس جمهوري در اين موضوع، مراجعه به مجلس نيست و شوراي شهر تهران ميتواند، نمونهاي از تعامل خود با دولت را در اين مساله نشان دهد، چرا که دولت نميخواهد در چنين مسايلي دخالت کند، بلکه هدف رسيدن به شرايط بهتر براي زندگي مردم در تهران است.
100
انتهای پیام/